Справедливо и устойчиво произведен козунак – да, възможно е
Първият Празник на козунака, справедливо и устойчиво произведен, се проведе на 11 април в София.
Производителите на козунаци, участвали в празника, бяха предварително подбрани чрез конкурс. Изискванията на конкурса са козунаците да са с български съставки, без консерванти и изкуствени добавки, да са ясни всички участници по веригата от производителя на суровината до крайния производител на готовия козунак. Одобрените в конкурса за справедлив и устойчиво произведен козунак, обявен от Сдружение Агролинк, производители са:
• сладкарница Карамел на Хани Таук
• Хлябът на Нена
• Братя Хлебари
• пекарна Хляб и здраве
• фурната на АБО маркет
• Хлебаръ Рангеловъ от Костинброд
Сладкарска работилница Rawlly се включи с веган и суров козунак. Трима от производителите използват квас вместо мая. Само Rawlly използва биосъставки. Козунаците на всички тези производители са без химически консерванти, оцветители и ароматизатори. Срокът на годност е до 1 седмица.
Изследване на Сдружение Агролинк за 2017 година показва, че българският потребител много трудно може да намери справедливо и устойчиво произведен козунак без консерванти, емулгатори, консерванти, синтетични оцветители, синтетични ароматизатори, ензими от генномодифицирани микроорганизми, палмово масло, Е 472 е – естери от соев лецитин, яйчен меланж, серен диоксид, глюкоза, мая. Тези потенциално опасни за здравето съставки се намират в почти всички добре опаковани в целофан козунаци в супермаркетите. Тяхната цена е само 2-3 лв, а срокът на годност – дори един месец.
Друг резултат от проучването е, че повечето производители на здравословни хлебни изделия се ориентират към използването на квас и изключването на химически подобрители и консерванти. Тенденции са и търсенето на продукти без глутен, от сурови съставки и веган. Малко от производителите обаче търсят биологични български суровини и съставки, които са произведени без химикали и опазват околната среда.
Козунаците на участниците в празника се разграбиха бързо, въпреки по-високата им цена. С този избор потребителите показват, че търсят здравословни продукти с гарантирано качество и произход.
Конкурсът и празникът на справедливо и устойчиво произведения козунак са част от международния проект „Подкрепа за устойчиви марки на европейските супермаркети като ключови движещи сили за Европейската година на развитието 2015 и след нея“, в който участват неправителствени организации от всички държави в ЕС.
от Сдружение Агролинк